tirsdag 12. mai 2009

Sprøyt...


Her kommer historien som helt sikkert kan få legestudenter til å se et kall i et land langt borte: Jeg fikk en liten forkjølelse - og endte opp med noe ala proteser i rumpa. Slik gikk det til:

Helt siden vår gode kollega Eli Grete fortalte om en runde med antibiotika uten om det vanlige har jeg vært nyskjerrig på hvordan legene driver butikken her i landet. Her i helgen bød sjansen seg, og min langvarige vonde hals skulle til pers. Lykkelig uvitende om alt som skulle skje, møtte jeg opp hos doktor'n for å høre hva som skulle gjøres.

Kortversjonen videre: To ganger ti milliliter i hver skinke. Ti med antibiotika, ti med desinflamador (utenom at mer eller mindre hele familien til legen lo og koste seg, når jeg hoppet rundt og skrek i smerte etter å fått 10 ml desinflamador intramuskulært, som visstnok skal ha samme virkning som ibux, får dere tenke dere resten selv.)

Er det noen der hjemme som har en anelse om jeg gjorde rett i å lyve på meg at jeg var så mye bedre i dag at jeg ikke trengte ti nye ml med pencilin, eller burde jeg kanskje ha gjort som mamman i huset vi jobber; dratt på med seks injeksjoner til for å sikre at siste rest av immunforsvar tok turen til skogs?

"Leger uten grenser" betyr noe helt annet i Bolivia enn i Norge...

Ingve

2 kommentarer: